Raw? Co je to a jaké to má výhody?

6. listopadu 2016 v 10:00 | Soňa K. Photography |  Návody
Rozhodla jsem se, že napíšu článek na tohle téma. Poslední dobou o něm slyším kolem sebe hodně a tak jsem vás s tímto tématem chtěla seznámit. Sice nevím o tom vše tak nějak skvěle, ale dám sem své postřehy, které jsem sama zachytila při focení do tohoto formátu. Než budeme pokračovat, bylo by správné vás nejdříve seznámit s tím, co to vůbec takový raw je?

Co je to raw?

RAW je obrazový formát, který obsahuje minimální zpracovaná data ze senzoru. Pochází z anglického slovíčka raw = syrový, neupravený. Proto jsou fotky v tomto formátu takové nemastné neslané, jak by se dalo říct, jsou něco na způsob digitálního negativu, i když s negativem to nemá skoro nic společného. Tento formát se dá nastavit na mnoho novějších fotoaparátech, které mají možnost fotit jak jenom do JPEGu, tak jen do rawu a nebo do obou najednou. RAW formát se nejvíce používá při focení snímků, na kterých vám nejvíce záleží, protože v tomto formátu můžete upravit hodně chyb, kterých jste se při focení dopustili a tak můžete fotku zachránit.

Výhody rawu

Největší výhoda tohoto formátu je ta, že můžete upravovat fotografii ve větším, máte větší možnosti než u JPEGu. JPEG je víc ztrátový a hlavně při úpravách se v něm nedá udělat tolik, protože už je ta fotografie z fotoaparátu upravená do nějaké podoby. RAW vlastně si sami vyvoláme po úpravě a skvělý bonus je ten, že není ztrátový jako JPEG. V rawu je uchován taky větší dynamický rozsah a často je možné zachránit i špatně exponovanou fotografii.Pokud je na JPEGu přepálená, nebo podexponovaná oblast, už s tím nic neuděláte. V rawu je stále šance na (alespoň částečnou) záchranu těchto oblastí. Zde je to hodně ovlivněné konkrétním fotoaparátem a dynamickým rozsahem jeho snímače.

Nevýhody rawu

Když bych to tak vzala a zamyslela se, napadají mě možná tak tři věci, které jsou nevýhodou. Vůbec si nemůžu vzpomenout na něco jiného.
1. Tento formát je velice datově náročný. Fotky mají velkou velikost oproti klasickému JPEGu. Když máte fotoaparát s rozlišením 20 Mpx, tak fotografie, která z něj ve formátu raw vyleze, bude mít něco kolem 30 MB, což je docela dost a tím pádem to pak zabírá hodně místa. Sama poslední dobou mám stále plný pevný disk na počítači, než vždy odmažu fotky, které nejsou potřeba následně.
2. Práce s rawem by mohla být i pomalejší, protože musíte nejdříve raw vyvolat, což nějakou chvilku trvá a pak následně ji musíte vyexportovat do formátu JPEG, abyste ji mohli někam poslat nebo si ji prohlížet v prohlížeči. Ale pokud máte kvalitní počítač a hlavně program, tak není rozdíl minimální.
3. A jako poslední nevýhoda mě napadá ta, že fotky v rawu si jen tak neprohlídnete. Musíte mít na tyto fotky speciální programy, které je dokážou přečíst a otevřít. Navíc, raw není standardizovaný formát, proto pro otevření potřebujete správný konvektor, který si poradí přímo s vaším konkrétním modelem. Raw jako takový má mnoho různých přípon (např. .CR2, .NEF, .DNG …).

Kdy fotit do rawu?

- Pořízené snímky budu upravovat (je lepší hromadně upravit RAWy než JPEGy po jednom).
- Jde mi o obrazovou kvalitu, fotím pro někoho a za výstup dostanu peníze nebo jiný benefit.
- Fotím expozičně hodně náročnou scénu (např. velké riziko přepalů, které kazí technickou kvalitu fotky).
- Chci mít možnost fotku upravit bez ztráty kvality znovu třeba za půl roku.
- Chci mít "zadní vrátka", kdybych něco nastavil špatně.

Kdy nefotit do rawu?

- Fotky už nechci (nepotřebuju) dál upravovat - stačí mi tak, jak vypadají z fotoaparátu.
- Dovolenkové fotky, dokumentační záběry, přefocení papírového dokumentu, veškeré nepodstatné záběry...

Programy vhodné pro práci s rawem

Programů, které můžete využít, je spousta. Teda dost programů fotografové, i když nefotí do rawu, tak je používají, protože se v těch programech dá pracovat jak s formátem JPEG, tak i raw.
Pro začátek, pokud si nechcete kupovat nějaký program, bývá dáván k fotoaparátu nějaký program, ve kterém můžete vyvolávat fotky ve formátu raw. Další neplacený program je Raw Therapee.
Další programy, které bych doporučila, jsou už placené, ale nemusíte zoufat, dá se je stáhnout ještě ve zkušební verzi, kdy si je můžete vyzkoušet, který vám bude nejlíp vyhovovat.
První bych si vzala do hledáčku Zoner Photo Studio. Tento program mám já, a proto mám v plánu další článek přímo o práci s formátem raw v tomto programu. Ale ten až později. Pokud máte PRO verzi, dá se v ní i vyvolávat raw soubory. Výhoda tohoto programu je ta, že je to český program, jednoduchý pro naučení a hlavně je cenově víc dostupný.
Další program pro práci s formátem raw je Adobe Lightroom a Adobe Camera Raw. Oba tyto programy jsou v angličtině a jsou už malinko složitější. Měla jsem sama možnost vyzkoušet si Lightroom a nebylo to špatné, jen si ho musím teď pořídit, abych víc v něm mohla pracovat. Taky není nějak složitý, dost se tam pracuje jen "šoupátkama". Camera Raw jako takový si stáhnout nemůžete, abyste ho mohli používat. Je to tzv. zásuvný modul, který se nainstaluje do Adobe Photoshop. S tímto nemám vůbec žádnou zkušenost, proto nemůžu vůbec nic k tomu napsat.
Další programy, které jsem vybrala, jsou taktéž placené a hlavně ani jeden z nich jsem nezkoušela, proto je jen tady vypíšu a bude na vás, jestli si nějaký z těch programů vyzkoušíte nebo si raději zakoupíte programy, které víc znáte. Další programy na práci s rawem jsou Capture One, DxO Optics Pro nebo Corel AfterShot Pro.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 6. listopadu 2016 v 11:24 | Reagovat

Stále se chystám, že přejdu na focení do RAW; mám Adobe Photoshop, takže s úpravou by neměl být problém.
RAW format umí Photoshpop překonvertovat do JPG či MBP či TIF, TGA.

2 Soňa K. Photography Soňa K. Photography | E-mail | Web | 6. listopadu 2016 v 13:34 | Reagovat

[1]: Já už fotím do rawu, ale mám k tomu i JPEG, takže je to dost náročné na paměť...Sama si chci pořídit photoshop a k tomu Camera Raw, abych mohla začít víc se zabývat úpravou fotek :)

3 Mamlena Mamlena | E-mail | Web | 6. listopadu 2016 v 14:51 | Reagovat

Jen z titulku jsem si myslela, že píšeš o raw stravě a postupně z textu jsem se do toho nějak zamotala :D Nevěděla jsem, že může být fotografování tak komplikované. :o

4 Soňa K. Photography Soňa K. Photography | E-mail | Web | 6. listopadu 2016 v 14:56 | Reagovat

[3]: Tak raw strava mi nic neříká :D Je to jen shoda názvů, i když oba mají něco společného :D Akorát jedno je jídlo a druhé fotografie :D